SUV czy crossover? Poznaj najważniejsze różnice

Auta z nadwoziem typu SUV należą do najpopularniejszych aut sprzedawanych na całym świecie. Większe i bardziej masywne klasyczne SUV-y dominują poza miastami, natomiast w korkach lepiej radzą sobie crossovery. Co jeszcze różni te dwa typy nadwozia?

W 2021 roku prawie połowa rejestrowanych w Polsce samochodów, klasyfikowano jako SUV-y. Do tej kategorii zaliczano jednak zarówno większe modele, jak i bardziej kompaktowe auta, czyli crossovery. Poznaj najważniejsze zalety obu rodzajów pojazdów.

Auta do miasta i w trasę – z czego wynika ich popularność?

Jeszcze zanim w salonach samochodowych pojawiły się pierwsze SUV-y, obowiązywał podział na auta terenowe oraz osobowe. Pierwsze posiadały co prawda napęd na cztery koła czy pomocną w off-roadzie blokadę dyferencjału, jednak zarówno w trasie, jak i w cyklu miejskim były dość nieporadne i mało zwrotne. Z kolei samochody osobowe miały problemy jeśli tylko pod kołami nie było równego, suchego asfaltu. SUV-y pogodziły miłośników uniwersalności, proponując wytrzymałe pojazdy, które jednocześnie były wygodne i praktyczne na co dzień.

Auto GT Hyundai nowe

Wysoka pozycja za kierownicą, przestronny bagażnik, solidna konstrukcja, często napęd na cztery koła, a przy tym niezłe osiągi – to cechy, które sprawiły, że kierowcy zakochali się w SUV-ach. Niemniej osoby, które na co dzień poruszały się wyłącznie w mieście dostrzegały wady w dużym rozmiarze (zwłaszcza podczas parkowania), a także narzekały na duże spalanie paliwa.

Dlatego producenci znaleźli kolejny złoty środek, tym razem między typowymi autami miejskimi, a klasycznymi SUV-ami. Tak powstała gama crossoverów, czyli lekko podniesionych aut osobowych bądź zmniejszonych SUV-ów.

Na jakie różnice trzeba zwrócić uwagę?

Jeśli wahasz się między klasycznym SUV-em a crossoverem, jest kilka aspektów codziennego użytkowania, które mogą przeważyć o decyzji zakupowej. Jeszcze niedawno takim kryterium było spalanie paliwa, jednak coraz większa oferta hybryd, a w szczególności hybryda plug-in sprawiły, że takie modele jak Hyundai TUCSON PHEV są zarówno mocne, jak i ekonomiczne. Dlatego główną różnicą jest rozmiar. Crossovery lepiej spisują się w miastach. Łatwiej nimi zaparkować czy zawrócić. Odbywa się to kosztem miejsca w środku, a także skromniejszym bagażnikiem.

Dlatego dla singli i małych rodzin poruszających się w cyklu miejskim, dobrym wyborem będą modele takie jak Hyundai KONA Electric albo Mitsubishi ASX. Granica między SUV-em a crossoverem jest płynna i tutaj również znajdziemy sporo modeli pośrednich, jak chociażby Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Pozwala to precyzyjnie dobrać rozmiar pojazdu to własnych potrzeb.

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Pierwsze jazdy testowe – pozytywne zaskoczenie Hyundai INSTER, najmniejszy elektryk marki, oficjalnie zadebiutował na polskim rynku. Podczas wspólnych jazd testowych dla mediów z Polski, Czech i Słowacji dziennikarze mieli okazję sprawdzić model w realnych warunkach –...

czytaj dalej
Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Mistrz wraca do gry Hyundai Motorsport, jeden z czołowych zespołów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC, rozpoczyna sezon 2025 z ambitnymi celami. Po historycznym sukcesie Thierry’ego Neuville’a, który w ubiegłym roku zdobył pierwszy w swojej karierze – i dla Hyundaia...

czytaj dalej
Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Polska premiera i ceny 11 grudnia Hyundai zaprezentował w Polsce nowy model – INSTER. To najmniejszy elektryczny samochód w gamie marki, a jego cena startowa wynosi 103 900 zł brutto. Mimo kompaktowych wymiarów, oferuje zaskakująco przestronne wnętrze i nowoczesne...

czytaj dalej