Co składa się na bezpieczne auto?

Dla wielu z nas przy wyborze nowego samochodu, kluczowym kryterium jest bezpieczeństwo. Co jednak dokładnie kryje się pod tym pojęciem? Jak stwierdzić, czy dany model jest pod tym względem lepszy od innych?

Na ochronę kierowcy, pasażerów, a także pozostałych uczestników ruchu drogowego składają się tzw. aktywne oraz pasywne systemy bezpieczeństwa. Do pierwszej grupy zaliczymy przede wszystkim nowoczesne rozwiązania technologiczne, natomiast pod pojęciem systemów pasywnych kryje się przede wszystkim konstrukcja nadwozia, która ma na celu ochronę podróżujących w razie zderzenia.

Testy zderzeniowe a bezpieczeństwo samochodu

Kiedy obserwujemy linię nadwozia swojego auta, w pierwszej kolejności przychodzą nam na myśl kwestie związane z designem, ewentualnie zapewniającym aerodynamikę kształtem. Tymczasem w każdym elemencie konstrukcji auta kryją się również rozwiązania, służące bezpieczeństwu użytkowników. Rama samochodów wzmacniana jest w strategicznych miejscach, żeby w momencie zderzenia nie ucierpiały osoby przebywające wewnątrz pojazdu.

Auto GT Samochody nowe Auto GT Hyundai & Mitsubishi

Efektywność systemów pasywnych najlepiej obrazują testy zderzeniowe. Od lat nowe modele aut oceniane są pod tym względem przez niezależną organizację Euro NCAP. W czasie licznych prób, jakim poddawane są pojazdy, oceniane są kwestie bezpieczeństwa, zarówno pod względem wytrzymałości konstrukcji auta w zderzeniu z innym pojazdem, jak i pod kątem nowoczesnych systemów aktywnych. Uproszczonym rezultatem przeprowadzonych badań są znane od lat gwiazdki. W pięciostopniowej skali określa się stopień bezpieczeństwa każdego auta. Warto jednak zaznaczyć, że testy zderzeniowe zakładają sytuację, w której pojazd ma kolizję z drugim autem o podobnej budowie. Dlatego trzeba mieć na uwadze, że mały samochód miejski w zderzeniu z dużym SUV-em może odnieść poważniejsze obrażenia.

Technologia w służbie bezpieczeństwa

Wraz z coraz mocniejszymi jednostkami napędowymi, koncerny motoryzacyjne od lat rozwijają także aktywne systemy bezpieczeństwa, aby pomóc kierowcom w porę uniknąć zagrożenia na drodze. Pierwszymi technologiami, które stały się powszechnym elementem wyposażenia samochodów były ABS, czyli system bezpiecznego hamowania oraz ESP – system stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu. Dzięki międzynarodowym regulacjom prawnym, kolejne środki ochrony włączane były sukcesywnie do standardowego wyposażenia pojazdów. Dotyczy to chociażby poduszek powietrznych. Najnowsze wytyczne Unii Europejskiej mówią, że nowe auta sprzedawane na terenie UE od 2024 roku muszą mieć w standardzie takie systemy jak:

  • asystent utrzymania pasa ruchu,
  • monitoring senności i znużenia kierowcy,
  • automatyczny ogranicznik prędkości,
  • tzw. czarne skrzynki, rejestrujące dane w czasie wypadku,
  • obowiązkowa kamera cofania.

Zatem już niedługo bezpieczniejsze powinno być nie tylko poruszanie się autem, ale też chociażby parkowanie równoległe. A jeśli nie chcesz czekać na wejście w życie nowych wytycznych, już teraz wybierz najnowszego Hyundaia TUCSON z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa, którego znajdziesz w salonie Auto GT.

Hyundai przedłużył dopłaty do elektryków dla firm

Hyundai przedłużył dopłaty do elektryków dla firm

Na początku września wstrzymano dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych na firmę w ramach programu MÓJ ELEKTRYK. Polski rynek pojazdów bezemisyjnych wstrzymał się z zakupami, ponieważ nie wiadomo, kiedy ruszy nowy program ani na jakich zasadach będzie funkcjonował....

czytaj dalej
Nowy Hyundai TUCSON – duża suma małych zmian

Nowy Hyundai TUCSON – duża suma małych zmian

Na początku czerwca w okolicach Częstochowy odbyły się jazdy prasowe nowym Hyundaiem TUCSON-em. Na terenie lotniska Rudniki zaprezentowano najnowsze wcielenie czwartej generacji modelu, który pozostaje bestsellerem marki w Polsce i w Europie. Oto, co się w nim...

czytaj dalej