Warunki jazdy a zasięg samochodów elektrycznych

W broszurach, które znajdziemy na stronach internetowych producentów, zawarte są szczegółowe informacje na temat zasięgu samochodu elektrycznego. Jednak podobnie jak w przypadku silników spalinowych, warunki jazdy mogą zwiększyć lub skrócić możliwości auta.

O ile jednak w przypadku tradycyjnych jednostek napędowych korzystanie z klimatyzacji czy rozmiar kół ma niewielki wpływ na spalanie, o tyle w przypadku aut elektrycznych każdy czynnik może znacząco przyczynić się do zasięgu akumulatorów. Przekonaj się, jakie warunki jazdy przekładają się na możliwości samochodu elektrycznego.

Prędkość i temperatura powietrza najważniejsze

Wpływ warunków pogodowych oraz stylu jazdy samochodem elektrycznym na zasięg najlepiej zobrazowały dane opublikowane przez Renault. Francuski koncern zbadał zasięg modelu ZOE z akumulatorem Z.E.50. Auto jeździło w trybie ECO z różną prędkością w wysokiej oraz niskiej temperaturze otoczenia. Wyniki drastycznie się od siebie różnią. Jak się okazało, optymalne warunki jazdy dla tego auta elektrycznego to poruszanie się z prędkością stałą 50 km/h kiedy termometry na zewnątrz pokazują 20 stopni Celsjusza. Wtedy Renault przejechało aż 451 km.

A jakie warunki są skrajnie niesprzyjające jeździe? Na zasięg aut elektrycznych wydatny wpływ ma prędkość. Przy jeździe 130 km/h, bez względu na temperaturę, zasięg zmniejsza się ponad dwukrotnie. Analizowany model ZOE przy 20 stopniach i prędkości stałej 130 km/h przejechał zaledwie 193 km. Z kolei jeszcze bardziej możliwości samochodu elektrycznego zmniejsza mroźna temperatura. Najmniej Renault przejechało jadąc 130 km/h przy temperaturze -15 stopni Celsjusza. Wynik wyniósł 148 km, a zatem zasięg był około trzykrotnie mniejszy niż jadąc wolniej w cieplejszych warunkach. O spalaniu powiązanym ze stylem jazdy piszemy na naszym blogu również w kontekście samochodów spalinowych.

Klimatyzacja samochodowa i rozmiar kół – czy mają znaczenie?

W określeniu wpływu włączonej klimatyzacji oraz różnych rozmiarów kół na zasięg aut elektrycznych, również pomocny będzie test Renault. Wspomniany model ZOE jeździł na kołach 15-calowych i 17-calowych. Różnice nie były duże. Przy średniej prędkości 50 km/h pojazd na kołach 15” przejechał 23 km więcej niż kiedy zamontowane miał koła 17-calowe. Przy prędkości 130 km/h różnica wynosiła już tylko 7 km.

Podobne różnice wykazują analizy poświęcone uruchomionej klimatyzacji w samochodzie oraz ogrzewaniu pompą ciepła. Przy małych prędkościach różnice wynosiły kilkanaście kilometrów, natomiast przy szybszej jeździe były niemal niezauważalne. Skoro wiesz już jak jeździć wydajnie z silnikiem elektrycznym wypróbuj Hyundaia Kona z promocyjnym programem „Mój Elektryk”.

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Pierwsze jazdy testowe – pozytywne zaskoczenie Hyundai INSTER, najmniejszy elektryk marki, oficjalnie zadebiutował na polskim rynku. Podczas wspólnych jazd testowych dla mediów z Polski, Czech i Słowacji dziennikarze mieli okazję sprawdzić model w realnych warunkach –...

czytaj dalej
Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Mistrz wraca do gry Hyundai Motorsport, jeden z czołowych zespołów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC, rozpoczyna sezon 2025 z ambitnymi celami. Po historycznym sukcesie Thierry’ego Neuville’a, który w ubiegłym roku zdobył pierwszy w swojej karierze – i dla Hyundaia...

czytaj dalej
Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Polska premiera i ceny 11 grudnia Hyundai zaprezentował w Polsce nowy model – INSTER. To najmniejszy elektryczny samochód w gamie marki, a jego cena startowa wynosi 103 900 zł brutto. Mimo kompaktowych wymiarów, oferuje zaskakująco przestronne wnętrze i nowoczesne...

czytaj dalej