Napęd 4×4 – moc i bezpieczeństwo

Napęd 4×4 to domena samochodów terenowych. Coraz częściej jednak możemy spotkać go w autach typu SUV, które łączą w sobie cechy samochodów terenowych i luksusowych. Dlatego warto wybrać model z napędem na cztery koła?

Napęd 4×4 a bezpieczeństwo jazdy

SUVy z napędem 4×4 najłatwiej znaleźć wśród modeli Hyundai czy Mitsubishi. Nic jednak dziwnego, że coraz więcej producentów przekonuje się do tego rozwiązania, gdyż istotnie poprawia ono bezpieczeństwo jazdy. Dlaczego? Napęd 4×4 to przede wszystkim lepsza przyczepność auta. Odczują to zwłaszcza kierowcy podróżujący górskimi lub zaśnieżonymi szlakami, którym dzięki napędowi na cztery koła dużo łatwiej będzie ruszyć z miejsca. SUVom ze wspomnianym napędem nie straszne są nawet śliskie wzniesienia.

Napęd 4×4 to także lepsza stabilność jazdy po krętych drogach. Mechanizm różnicowy, dodatkowe półosie oraz pozostałe elementy wpływają bowiem na to, że SUV zyskuje lepsze wyważenie w porównaniu z tradycyjnymi modelami o napędzie jednoosiowym. Pokonywanie zakrętów nie wymaga znacznego zwalniania i praktycznie pozbawione jest obawy o wpadnięcie w poślizg.

Napęd na cztery koła polubią także ci, którym zdarza się podróżować po wyboistych, dziurawych lub innych problematycznych drogach. Piasek, żwir, błoto czy nawet zwykłe liście potrafią istotnie wpłynąć na pogorszenie przyczepności, ale SUVy z napędem 4×4 doskonale sobie z tym radzą. Wszystko za sprawą szeregu mechanizmów, które na bieżąco kontrolują zachowanie kół. W sytuacji, gdy komputer pokładowy wykryje utratę przyczepności jednego z kół, automatycznie przenosi on siłę napędową na pozostałe. Dzięki temu minimalne jest ryzyko tzw. buksowania kół.

Napęd na 4 koła a moc

Napęd na cztery koła kojarzony jest z inteligentnym rozkładem mocy, który pozwala na łatwe wyjście z każdych warunków. Warto jednak wiedzieć, że istnieje kilka rodzajów napędów 4×4. Przykładowo, w typowym napędzie 4WD moment obrotowych rozdzielany jest na obydwie osie po równo. Na lepszy podział możemy liczyć w samochodach z napędem AWD, gdzie rozdzielenie mocy regulowane jest przez komputer pokładowy w zależności od bieżących potrzeb. Podczas zwykłej jazdy podział ten kształtuje się zazwyczaj na poziomie ok. 90% mocy dla przedniej osi i 10% dla tylnej osi. Z kolei najbardziej zaawansowany napęd 4×4 ALL4 rozdziela moc jeszcze optymalniej, dzięki bieżącej analizie trakcji i stabilności pojazdu. Pamiętajmy jednak, że napęd 4×4 wymaga regularnej konserwacji. Jej brak to ryzyko niespełnienia warunków ubezpieczenia samochodowego i konieczności ponoszenia wysokich opłat za naprawy.

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Pierwsze jazdy testowe – pozytywne zaskoczenie Hyundai INSTER, najmniejszy elektryk marki, oficjalnie zadebiutował na polskim rynku. Podczas wspólnych jazd testowych dla mediów z Polski, Czech i Słowacji dziennikarze mieli okazję sprawdzić model w realnych warunkach –...

czytaj dalej
Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Mistrz wraca do gry Hyundai Motorsport, jeden z czołowych zespołów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC, rozpoczyna sezon 2025 z ambitnymi celami. Po historycznym sukcesie Thierry’ego Neuville’a, który w ubiegłym roku zdobył pierwszy w swojej karierze – i dla Hyundaia...

czytaj dalej
Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Polska premiera i ceny 11 grudnia Hyundai zaprezentował w Polsce nowy model – INSTER. To najmniejszy elektryczny samochód w gamie marki, a jego cena startowa wynosi 103 900 zł brutto. Mimo kompaktowych wymiarów, oferuje zaskakująco przestronne wnętrze i nowoczesne...

czytaj dalej