Jak serwisować auto elektryczne?

Dla większości z nas pojawienie się na rynku samochodów elektrycznych to wciąż nowość, na temat której mamy ograniczoną wiedzę. Warto zatem poznać praktyczną stronę użytkowania elektryka, np. kwestie serwisowania. Czym różni się serwis samochodów elektrycznych od auta z tradycyjnym napędem?

Z oczywistych względów naprawa samochodów elektrycznych oraz ich serwisowanie przebiega inaczej niż w modelach, jeżdżących na paliwa stałe. Elektryki niektórych części nie posiadają wcale, za to sporo uwagi należy poświęcić bateriom.

Mniej części – mniej problemów.

Wbrew pozorom dla przeciętnego kierowcy serwisowanie oraz konserwacja samochodu elektrycznego może być znacznie łatwiejsza, niż w przypadku aut benzynowych czy diesli. Wynika to chociażby z faktu, że elektryki pozbawione są wielu elementów, które są częstym przedmiotem awarii pojazdów spalinowych. Wystarczy wymienić takie części jak skrzynia biegów, sprzęgło, dwumasowe koło zamachowe, układ rozrządu, alternator, rozrusznik, turbosprężarka czy filtr cząstek stałych. Prawdopodobnie większość posiadaczy samochodów kiedyś usłyszała od mechanika, że trzeba naprawić lub wymienić któryś z wymienionych elementów. Tymczasem samochody elektryczne są w gruncie rzeczy znacznie prostsze w konstrukcji, wobec czego zmniejsza się ryzyko awarii. Co więcej, nie trzeba też pamiętać o serwisie olejowym. Silniki elektryczne nie wymagają smarowania, dzięki czemu właścicielowi pojazdu odpada kolejny problem. Z drugiej strony w przyszłości prawdopodobnie rzadziej będziemy naprawiać samochody na własną rękę. Z racji prądu, który napędza auto, naprawą może zajmować się wyłącznie osoba wykwalifikowana z odpowiednimi uprawnieniami. Dlatego po wszelkiego rodzaju naprawy zapraszamy do serwisu AUTO GT.

Kona electric

Co się nie zmieni, a na co trzeba zwrócić szczególną uwagę?

Bez względu na to czy jeździmy Hyundaiem IONIQ Electric czy wiekowym dieslem, auto musi przechodzić regularny, coroczny przegląd techniczny. Podobnie jak w autach spalinowych, w elektrykach trzeba uzupełniać np. płyn hamulcowy. Co ciekawe, system odzyskiwania energii z hamowania nie ma żadnego wpływu na poszczególne części eksploatacyjne, wobec czego kierowcy nie muszą martwić się o dodatkowe obowiązki z tym związane. Tradycyjnie też w elektryku musimy zadbać o klimatyzację samochodową. Dlatego posiadaczy wszystkich pojazdów zapraszamy do serwisu AUTO GT, gdzie możemy odgrzybić układ.

Z pewnością więcej uwagi wymaga od kierowców kwestia baterii do elektryków. Akumulatory stosowane w samochodach elektrycznych mają określoną żywotność oraz wydajność, o którą trzeba dbać. Dotyczy to jednak w głównej mierze codziennego użytkowania, niż prac serwisowych. Od czasu do czasu trzeba będzie odwiedzić warsztat, w celu kontroli wszystkich układów.

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Pierwsze jazdy testowe – pozytywne zaskoczenie Hyundai INSTER, najmniejszy elektryk marki, oficjalnie zadebiutował na polskim rynku. Podczas wspólnych jazd testowych dla mediów z Polski, Czech i Słowacji dziennikarze mieli okazję sprawdzić model w realnych warunkach –...

czytaj dalej
Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Mistrz wraca do gry Hyundai Motorsport, jeden z czołowych zespołów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC, rozpoczyna sezon 2025 z ambitnymi celami. Po historycznym sukcesie Thierry’ego Neuville’a, który w ubiegłym roku zdobył pierwszy w swojej karierze – i dla Hyundaia...

czytaj dalej
Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Polska premiera i ceny 11 grudnia Hyundai zaprezentował w Polsce nowy model – INSTER. To najmniejszy elektryczny samochód w gamie marki, a jego cena startowa wynosi 103 900 zł brutto. Mimo kompaktowych wymiarów, oferuje zaskakująco przestronne wnętrze i nowoczesne...

czytaj dalej