Hybryda vs. benzyna – które auto tańsze w utrzymaniu?

Reklamy samochodów hybrydowych kuszą często niskimi kosztami eksploatacji. Czy rzeczywiście jazda hybrydą jest o wiele tańsza niż tankowanie auta z silnikiem benzynowym? A jak wygląda kwestia ubezpieczenia wybranej jednostki napędowej?

Nieskomplikowany do niedawna dylemat, czyli diesel czy benzyna, powoli odchodzi w zapomnienie. Na rynku motoryzacyjnym pojawia się coraz więcej jednostek napędowych. Tylko wśród samochodów hybrydowych możemy wybierać między różnymi charakterystykami.

Koszt zakupu a utrzymanie

Część osób, która staje przed wyborem nowego auta, za główne kryterium wyboru przyjmuje koszt zakupu konkretnego modelu. Gdyby kierować się tylko tym wyznacznikiem, wybór byłby oczywisty, ponieważ pojazdy hybrydowe są droższe, a rynek wtórny tego typu samochodów dopiero raczkuje. Ale auto zazwyczaj służy nam latami, dlatego na wydatek warto spojrzeć z perspektywy kilku, a może nawet kilkunastu lat użytkowania. Tutaj należy uwzględnić takie koszty jak opłata za ubezpieczenie, ewentualne naprawy czy ceny paliw.

Tankowanie i ubezpieczenie

Zarówno w samochodach z silnikiem spalinowym, jak i w hybrydach znajdziemy silnik spalinowy. Różnica polega na tym, że w przypadku aut hybrydowych jest on używany wymiennie z elektryczną jednostką napędową lub w celu uzupełnienia poziomu akumulatorów. Więcej na ten temat możesz przeczytać na naszym blogu. W efekcie każda hybryda będzie spalać mniej benzyny, niż model w pełni spalinowy. Baterie silnika elektrycznego można ładować również w garażu, a jeżeli gospodarstwo domowe wyposażone jest w panele fotowoltaiczne, codzienna eksploatacja na niedużych dystansach może być wręcz darmowa. Tak działa np. nowe Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.

W kwestii wysokości składki na OC, czyli obowiązkowego ubezpieczenia samochodu, nie ma dużych różnic między silnikiem spalinowym a napędem hybrydowym. Niewykluczone jednak, że w niedalekiej przyszłości w ramach popularyzacji aut przyjaznych środowisku, posiadacze samochodów elektrycznych i hybryd będą mogli liczyć na zniżki z tytułu posiadania niskoemisyjnych pojazdów.

Koszty napraw

Różnice w kosztach utrzymania samochodu na benzynę bądź hybrydy najłatwiej dostrzec u mechanika. Wynika to z faktu, że auta hybrydowe mają zdecydowanie mniej części, które mogą ulec awarii lub zużyć się. Najpoważniejszym wydatkiem dla posiadacza pojazdu z napędem hybrydowym może być konieczność wymiany akumulatorów litowo-jonowych, które skończyły swój cykl i zaczęły tracić na wydajności. Z drugiej strony jednak w niektórych hybrydach brakuje wielu mechanicznych elementów, które często się psują jak rozrusznik, alternator czy turbosprężarka.

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Pierwsze jazdy testowe – pozytywne zaskoczenie Hyundai INSTER, najmniejszy elektryk marki, oficjalnie zadebiutował na polskim rynku. Podczas wspólnych jazd testowych dla mediów z Polski, Czech i Słowacji dziennikarze mieli okazję sprawdzić model w realnych warunkach –...

czytaj dalej
Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Mistrz wraca do gry Hyundai Motorsport, jeden z czołowych zespołów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC, rozpoczyna sezon 2025 z ambitnymi celami. Po historycznym sukcesie Thierry’ego Neuville’a, który w ubiegłym roku zdobył pierwszy w swojej karierze – i dla Hyundaia...

czytaj dalej
Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Polska premiera i ceny 11 grudnia Hyundai zaprezentował w Polsce nowy model – INSTER. To najmniejszy elektryczny samochód w gamie marki, a jego cena startowa wynosi 103 900 zł brutto. Mimo kompaktowych wymiarów, oferuje zaskakująco przestronne wnętrze i nowoczesne...

czytaj dalej