Od lat świat motoryzacji uważany jest za zdominowany przez mężczyzn. Tymczasem panie również odegrały ważną rolę w rozwoju światowego przemysłu samochodowego. Z okazji Dnia Kobiet przedstawiamy sylwetki niezwykłych kobiet w świecie motoryzacji.
Najwyższe stanowiska w koncernach motoryzacyjnych nie są zarezerwowane dla mężczyzn. Kobiety również pałają miłością do samochodów, dlatego nie dziwi ich obecność na szczytach władzy firm motoryzacyjnych. Nie zapominajmy o paniach, które przyczyniły się do rozwoju branży, a także tego, jak współcześnie funkcjonują samochody.
Elena Ford.
To nazwisko znane każdemu miłośnikowi motoryzacji. Elena Ford to wnuczka Henry’ego Forda II i zarazem wiceszef koncernu. W Fordzie odpowiedzialna jest również za nadzorowanie sektora obsługi klienta. Jednym z najgłośniejszych przedsięwzięć, za które odpowiadała było wprowadzenie marki Lincoln na rynek chiński. Swego czasu było to niezwykle ważne wydarzenie, ze względu na specyficzny układ sił na rynku motoryzacyjnym Państwa Środka. Elena była pierwszą kobietą z rodu Fordów, która zaangażowała się w rodzinny biznes. Dziś pra-pra-prawnuczka założyciela firmy sprawuje ważną rolę w strukturach koncernu.
Mary Anderson.
Tej amerykańskiej farmerce żyjącej na przełomie XIX i XX wieku zawdzięczamy wycieraczki samochodowe. A wszystko za sprawą wyprawy pani Anderson z rodzinnej Alabamy do Nowego Jorku, w czasie której panowały okropne warunki pogodowe. Kiedy Mary Anderson obserwowała, jak kierowcy co chwilę zatrzymują się, żeby usunąć z przednich szyb błoto i śnieg, wpadała na pomysł wycieraczek. Kiedy wróciła do domu, rozpoczęła współpracę z projektantem, której efektem był znany dziś powszechnie wynalazek. Co ciekawe kiedy opatentowała pionierskie wycieraczki, nie znalazła chętnych na ich wykorzystanie. Dopiero po wygaśnięciu patentu, system usuwania brudu i wody z szyb został wprowadzony do masowej produkcji samochodów.
Grace Lieblein.
Lieblein spędziła ponad dwadzieścia lat w strukturach General Motors. Można stawiać ją za przykład osoby, która pięła się po szczeblach ogromnej struktury koncernu, by dotrzeć na sam szczyt. Grace Lieblein zaczynała karierę w GM w 1996 roku, pracując jak inżynier. Po ośmiu latach awansowała na szefa inżynierów, by następnie zostać szefową GM w Meksyku. Kolejnym przystankiem w karierze Lieblein było Sao Paulo. Tam kierowała brazylijskim oddziałem General Motors. W 2013 roku awansowała na wiceszefową ds. dostaw z Chin, a już rok później piastowała rolę wiceprezes ds. jakości w głównej siedzibie GM. Łącznie spędziła w strukturach firmy dwie dekady, po czym została członkinią zarządu Honeywell Corporation. Obecnie jest członkinią zarządu funduszu inwestycyjnego w branży nieruchomości, jednak pozostaje symbolem kobiecego sukcesu w uznanym koncernie motoryzacyjnym.