100 km samochodem elektrycznym – koszt podróży.

Dynamicznie rośnie liczba sprzedawanych samochodów elektrycznych, a koncerny motoryzacyjne zgodnie podkreślają, że elektromobilność to przyszłość naszego podróżowania. Póki co jednak czasami brakuje nam praktycznej wiedzy na temat użytkowania elektryków. Na przykład ile kosztuje przejechanie 100 km takim autem?

Samochody elektryczne reklamowane są jako tańsze w eksploatacji w stosunku do pojazdów spalinowych. Co więcej, przy założeniu, że ładujemy auto wyłącznie w domu, a energię elektryczną pozyskujemy np. z instalacji fotowoltaicznej, można pokusić się o stwierdzenie, że jazda elektrykiem może być nawet darmowa. Jak jednak w praktyce wygląda porównanie kosztów podróży samochodu elektrycznego i spalinowego?

Koszt jazdy samochodem elektrycznym ładowanym w domu.

Hyundai KONA Electric

Auta elektryczne, które dziś możemy kupić w salonach, takie jak chociażby Hyundai KONA Electric mogą przejechać na jednym ładowaniu ponad 400 km. Zakładając więc, że codziennie pokonujemy dystans 50 km w jedną stroną do pracy, po powrocie licznik nabije 100 km, a my podłączymy pojazd do gniazdka. Przez noc bez trudu naładujemy samochód, w efekcie czego koszt przejazdu samochodem 100 km zamknie się w około 10 zł, w zależności od aktualnej stawki za 1 kWh energii elektrycznej. Dla porównania przy założeniu, że auto z silnikiem benzynowym na przejechanie 100 km potrzebuje 7 litrów benzyny w cenie 6 zł/l, koszt podróży samochodem spalinowym wyniesie kierowcę 42 zł. A jak to porównanie zmieni się kiedy uwzględnimy uzupełnianie poziomu baterii na stacjach ładowania?

100 km samochodem elektrycznym w trasie.

Jeśli zamierzamy przejechać kilkaset kilometrów samochodem elektrycznym, jesteśmy zdani na stacje ładowania. Ich liczba w Polsce systematycznie rośnie, dlatego w połączeniu z większymi zasięgami elektryków, coraz łatwiej zaplanować nawet bardzo długą trasę. Z całą pewnością jednak lepiej nie kalkulować postojów co kilkaset, a raczej co około 100 km. Wynika to z faktu, że pobór energii w samochodach elektrycznych jest zmienny i w jeszcze większej mierze niż w przypadku silników spalinowych, zależy od takich kwestii jak włączona klimatyzacja, elektronika w aucie czy ukształtowanie terenu. W efekcie zużycie energii na 100 km dla poszczególnych modeli samochodów elektrycznych jest zróżnicowane. Dla przykładu Audi e-tron pobiera średnio 26,1 kWh/100 km, ale już Hyundai IONIQ Electric tylko 13,8 kWh/100 km. Według badania przeprowadzonego przez serwis kdk.pl koszt ładowania pierwszego auta na stacjach wyniósł 59,25 zł, natomiast jazda Hyundaiem to koszt 31,33 zł, zatem niemal dwukrotnie taniej. Tym bardziej zachęcamy do zapoznania się z atrakcyjnymi cenami na nowe modele marki Hyundai w AUTO GT. Możesz skorzystać również z dofinansowania w ramach programu „Mój elektryk”.

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Pierwsze jazdy testowe – pozytywne zaskoczenie Hyundai INSTER, najmniejszy elektryk marki, oficjalnie zadebiutował na polskim rynku. Podczas wspólnych jazd testowych dla mediów z Polski, Czech i Słowacji dziennikarze mieli okazję sprawdzić model w realnych warunkach –...

czytaj dalej
Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Mistrz wraca do gry Hyundai Motorsport, jeden z czołowych zespołów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC, rozpoczyna sezon 2025 z ambitnymi celami. Po historycznym sukcesie Thierry’ego Neuville’a, który w ubiegłym roku zdobył pierwszy w swojej karierze – i dla Hyundaia...

czytaj dalej
Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Polska premiera i ceny 11 grudnia Hyundai zaprezentował w Polsce nowy model – INSTER. To najmniejszy elektryczny samochód w gamie marki, a jego cena startowa wynosi 103 900 zł brutto. Mimo kompaktowych wymiarów, oferuje zaskakująco przestronne wnętrze i nowoczesne...

czytaj dalej