Azjatycka dominacja – z czego wynika popularność aut z Korei i Japonii?

2022 rok na europejskich rynkach motoryzacyjnych minął pod znakiem dominacji aut z Azji. Co wpływa na tak duży popyt na pojazdy z Korei i Japonii? Poznaj najnowsze dane za 2022 rok i sprawdź, co najbardziej przyciągało kierowców do azjatyckich producentów.

Jeszcze na początku XXI wieku opinie na temat azjatyckich koncernów motoryzacyjnych były mieszane, ponieważ liczbę znakomitych egzemplarzy wytrzymałych aut równoważyło grono samochodów, które co rusz wymagały naprawy. Dziś jednak marki z Korei czy Japonii kojarzą się przede wszystkim z niezawodnością i nowoczesnością.

Najchętniej kupowane samochody w 2022 roku

Na początku roku biura statystyczne oraz prestiżowe magazyny dostarczają nam informacji na temat popularności konkretnych modeli aut w minionych dwunastu miesiącach. Tego typu rankingi najdobitniej odzwierciedlają preferencje zakupowe kierowców na całym świecie. Bez względu na to, czy sięgniemy po światowe czy wyłącznie polskie zestawienia, widoczna jest dominacja modeli japońskich oraz koreańskich producentów.

Wystarczy sprawdzić zestawienie opublikowane przez magazyn „Car and Driver”. Jeżeli wyłączymy z niego niezmiennie bardzo popularne w USA pickupy, które zajęły całe podium (Ram Pickup, Chevy Silverado, Ford F-Series), pierwszą dziesiątkę zdominowały Toyoty oraz jedna Honda. Z kolei w całym rankingu obejmującym 25 modeli, znalazły się jeszcze Hyundai, Subaru, Mazda oraz Nissan. Spoza Azji kroku dotrzymują jedynie Ford, Chevrolet (głównie za sprawą rynku amerykańskiego) oraz Tesla.

W Polsce ten trend jest jeszcze bardziej zauważalny. W podsumowaniu 2022 roku opublikowanym przez PZPM w zestawieniu najchętniej kupowanych nad Wisłą marek samochodów w pierwszej piątce znalazły się Toyota (1. miejsce), Kia (3.) oraz Hyundai (5.). Jeszcze słabiej przedstawiciele europejskiej motoryzacji prezentują się, jeśli weźmiemy pod uwagę poszczególne modele. Z czołowej dziesiątki tylko Dacia Duster i Skoda Octavia to europejskie samochody osobowe. Poza nimi aż połowę stawki stanowią Toyoty, a ponadto dwa Hyundaie oraz SUV Kia Sportage.

Z czego wynika popularność azjatyckich aut?

Tak wymowne statystyki najpopularniejszych marek samochodów wynikają zarówno z tradycji, jak i bieżących trendów. Dziś to właśnie takie koncerny jak Hyundai postrzegane są jako nowoczesne. Odważne postawienie na auta elektryczne może sprawić, że w najbliższych latach tego typu zestawienia będą jeszcze bardziej zdominowane przez modele z Azji. Jednocześnie marki z tej części świata od lat mają znakomitą renomę jeśli chodzi o auta terenowe. Dlatego trudno się dziwić rankingom, skoro wśród niezwykle popularnych SUV-ów największy wybór mamy wśród takich modeli jak Kia Sportage, Hyundai TUCSON czy Mitsubishi Outlander.

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Hyundai INSTER już dostępny w Polsce

Pierwsze jazdy testowe – pozytywne zaskoczenie Hyundai INSTER, najmniejszy elektryk marki, oficjalnie zadebiutował na polskim rynku. Podczas wspólnych jazd testowych dla mediów z Polski, Czech i Słowacji dziennikarze mieli okazję sprawdzić model w realnych warunkach –...

czytaj dalej
Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Hyundai Motorsport gotowy na nowy sezon WRC

Mistrz wraca do gry Hyundai Motorsport, jeden z czołowych zespołów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC, rozpoczyna sezon 2025 z ambitnymi celami. Po historycznym sukcesie Thierry’ego Neuville’a, który w ubiegłym roku zdobył pierwszy w swojej karierze – i dla Hyundaia...

czytaj dalej
Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Hyundai INSTER – mały elektryk z dużym potencjałem

Polska premiera i ceny 11 grudnia Hyundai zaprezentował w Polsce nowy model – INSTER. To najmniejszy elektryczny samochód w gamie marki, a jego cena startowa wynosi 103 900 zł brutto. Mimo kompaktowych wymiarów, oferuje zaskakująco przestronne wnętrze i nowoczesne...

czytaj dalej